Ingrid Brioso Rieumont

Ingrid Brioso Rieumont is a Ph.D. student in the Department of Spanish and Portuguese and a Lassen Fellow in the Program in Latin American Studies (PLAS) at Princeton University. She holds a B.A. in Brazilian Studies and Portuguese from Smith College. In Cuba, she studied at Centro de formación literaria Onelio Jorge Cardoso, a formative school for literary studies and creative writing (2004-2007). She also worked as a scientific initiation scholar of CNPq at Fundação Casa de Rui Barbosa in Rio de Janeiro (2013-2014). Her research aims to articulate scenarios to think modes of contact, flows, gazes, coincidences, and counterpoints, between Cuba and Brazil in the XIX and XX centuries. Presently she is working on two projects. The first one explores Machado de Assis’s work through the concept of the posthumous taking as a counter point the novel Aventuras del soldado desconocido cubano (1936) by Cuban writer Pablo de la Torriente Brau. The second one examines James J. O’Kelly’s travel accounts of Cuba (1872) and Brazil (1878) as texts that create foundational scenes at a moment in time when the United States and the Latin American imaginary had not begun to think about Cuba in relation to Brazil.

ingridb@princeton.edu

Ingrid Brioso Rieumont

Ingrid Brioso Rieumont é doutoranda no Department of Spanish and Portuguese e Lassen Fellow do Program in Latin American Studies (PLAS) da Universidade de Princeton. Possui graduação em Estudos Brasileiros e Portugueses pelo Smith College. Em Cuba estudou no Centro de Formação Literária Onelio Jorge Cardoso, dedicando-se aos estudos literários e a escrita criativa (2004-2007). Desenvolveu pesquisa de iniciação científica com suporte do CNPq na Fundação Casa de Rui Barbosa (2013-2014). Seus objetivos de investigação envolvem a articulação de cenários entre Brasil e Cuba nos séculos XIX e XX como forma de pensar os modos de contato, fluxos, observação, coincidências e contrapontos entre ambos países. Atualmente trabalha em dois projetos: o primeiro explora a obra de Machado de Assis por meio do conceito de “póstumo”, tomando como contraponto a novela Aventuras del soldado desconocido cubano (1936), do escritor Pablo de la Torriente Brau. O segundo examina os relatos de viagem de James J. O’Kelly sobre Cuba (1872) e Brasil (1878) como textos criadores de cenas fundacionais em um período no qual os imaginários dos Estados Unidos e da América Latina ainda não refletiam sobre as possíveis relações entre Cuba e Brasil.

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